Hemicuda Rally - 12 oktober 2014



Voor LC Racing en Koen Lauwaert, beiden in Ichtegem gevestigd, is niet deelnemen aan de Hemicuda Rally geen optie. De Hemicuda is de thuisrally van het team en Koen kreeg er de kans van Steven Toortelboom om met een full evo Clio R3 Maxi te rijden, met het oog om de wagen te testen en in de kijker te rijden voor verder verhuur in 2015.

 

De eerste proef, kp Kortemark, verliep echter problematisch. Na 10 van de 14 km en in de 2e plaatselijke ronde viel de wagen met kokende remolie zonder remmen. Koen moest de proef rustig uitrijden en verloor meteen al een halve minuut. Na annulatie van de 2e proef en met enkel de 2 korte kp’s in Koekelare gereden, keerden Koen en Bjorn met een voorlopige 11e plaats naar de service terug. Daar werden de remmen ontlucht en besloot Koen om tijdens kp Koekelare niet meer links te remmen, om zo de remmen te ontzien. Helaas gebeurde hetzelfde opnieuw tijdens de 2e doortocht op kp Koekelare: geen remmen meer na 8 km! Koen trok even rechtdoor op een kruispunt, moest de wagen keren en viel daarbij ook stil. Zo ging een volle minuut verloren en tuimelden Koen en Bjorn terug naar een 25e plaats en slechts 3e in de klasse 3G. Daarom werd beslist om zonder risico’s het tempo te verhogen in de hoop om nog een top 10 plaats en klassewinst te bemachtigen. Met continu top 10 tijden - behalve tijdens de laatste passage van kp Kortemark waar wijselijk werd beslist om heel rustig te rijden – lukte dit ook! Tijdens de laatste ronde namen Koen en Bjorn de leiding in klasse 3G terug en finishten ze uiteindelijk als 9e algemeen.

 

Zonder de remproblemen op kp Koekelare en bijna 2 verloren minuten in totaal zat een 5e plaats algemeen er dus zeker in. Koen was achteraf dan ook zeer tevreden over de wagen: “De wagen is krachtiger dan mijn eigen Clio R3, heeft meer koppel en is ook makkelijker te besturen door de betere wegligging. Vooral in de snelle waaiers is de wegligging fenomenaal, getuige daarvan 2 keer onze 5e tijd algemeen op de verkorte kp van Houthulst. Die kp is zeer snel met veel waaiers en daar draaien we maar op 3 seconden van Beauprez in een Subaru WRC en voor een pak snellere Evo’s. De remproblemen zijn volgens mij simpel op te lossen met andere remolie en voor de rest hebben we de wagen zonder problemen en zonder schrammetje teruggebracht.” Wie dus een snelle voortrekker zoekt om een mooi klassement te rijden, kan zeker terecht bij Philcars (waar de wagen verblijft en wordt onderhouden) en geïnteresseerden kunnen ook altijd een mailtje sturen naar bulgariarenting@gmail.com om een offerte te bekomen.

 

Bij deze wensen Koen en Bjorn nogmaals hun dank te betuigen aan Steven Toortelboom voor het ter beschikking stellen van de wagen en aan Philcars voor de service!

 

 

TAC Tielt - 5 april 2014



 

 

Met een 2e plaats in de tussenstand van het kampioenschap na een moeilijke en onbekende rally, hoopten Koen Lauwaert en Bjorn Willaert te strijden voor de overwinning in de TAC Rally, de thuisrally voor Bjorn.

Terwijl de moderne rijders 's morgens in dikke mist moesten starten, waren de omstandigheden voor de Criteriumrijders ideaal: droge ondergrond en goede zichtbaarheid. Koen en Bjorn besloten om meteen aan te vallen op de eerste kp, Oosthoek. Halverweg bleek dat ook te lukken: een volger die tijden stond op te nemen aan de molen iets over halfweg wist ons te melden dat de Clio R3 op weg was naar de scratch met toen al 4 tellen voor op de rest van het veld. Spijtig genoeg wilden de remmen even verder niet meer mee in dat verhaal, want een km voorbij de molen had Koen geen remmen meer vooraan met een uitstap in een veld tot gevolg zonder verdere schade. De rest van de proef moest aan traag tempo worden afgewerkt waardoor Koen en Bjorn net geen minuut aan de broek kregen met de 11e tijd. Op kp 2 Poelberg, een veel kortere kp en minder lastig voor de remmen, kon de schade beperkt worden met een 3e tijd op 7 seconden van de scratch. Op die proef stond ook kampioenschapsleider Lommers aan de kant, waardoor de LC Racing mannen met een goede prestatie de leiding in het kampioenschap konden overnemen.

Na de service, waar de remolie werd vervangen, lag de eerste lus van 4 proeven voor de boeg. Op kp Schuiferskapelle werd besloten om een stevig tempo aan te houden maar niet meer aan te vallen aangezien de winst toch niet meer haalbaar bleek. In de passage van enkele snelle waaiers met veel grind coupeerde Koen een snelle rechtse. In de coupure bleek zich echter een stevige wip te hebben gevormd door de 2 passages van de nationale deelnemers. De Clio kreeg een zwieper mee achteraan, begon te slingeren en zou uiteindelijk 150 meter verder met de neus in de gracht terechtkomen, waardoor de wagen in het land overkop sloeg. De wagen maakte geen volledige rol en bleef of op het dak liggen. Koen en Bjorn waren ok, maar de rally en de strijd om het kampioenschap waren voorbij. De wagen kan immers onmogelijk gefikst worden tegen de Rallye de Wallonie en 2 nulscores tijdens de eerste 3 rally's zijn onmogelijk op te halen in een kampioenschap zonder schrapresultaten. Het verdere programma zal dus aangepast worden van zodra de wagen is hersteld.



RS Moorslede - 16 maart 2014



Koen Lauwaert en Nico Willems namen afgelopen zondag de start van de RS van Moorslede, de eerste West-Vlaamse afspraak op de rallykalender. Koen wou zo in het ritme blijven met het oog op de 2e rally van het BRC Rally Criterium in Tielt midden april. Koen en Nico waren het eerste team dat tijdens de eerste passage onder de kaap van 7 minuten dook en dat zorgde voor een 7e plaats in de tussenstand en de leiding in de klasse, met al een tiental seconden voor op andere snelle voortrekkers van Heuninck en Beernaert. Tijdens de 2e passage reed Koen al helemaal in het begin van de proef lek. Om geen schade te veroorzaken aan de stuurinrichting, werd besloten om te wisselen op de proef. Daarbij gingen meer dan 3 minuten verloren en elke kans op een mooi eindklassement. Toen de wagen echter op terugweg naar de service af te rekenen kreeg met motorstoringen, besloot het team de handdoek te werpen om de wagen in optimale omstandigheden aan de start van de TAC Rally te krijgen.

 

 

Haspengouwrally Criterium - 22 februari 2014







Met de Criterium manche van de Haspengouw stond voor LC Racing de eerste rally van het seizoen op het programma. Het duo Koen Lauwaert en Bjorn Willaert hadden zich vooraf ingenomen om de eerste drie manches van het kampioenschap te rijden en daarna onderling te evalueren of ze de overige 3 rally's ook zullen rijden. Koen en Bjorn tipten de Haspengouw vooraf als een moeilijke rally: Koen was vooraf van mening dat de Clio R3 met zijn topsnelheid van 165 km/u niet goed geschikt was om de vele lange stukken te verteren tegenover de snelle M3's, terwijl Bjorn de vrijdag voor de rally niet mee kon verkennen en dus pas de zaterdagmorgen de aangepaste nota's en het roadbook moest ontdekken.

De rally begon echter niet slecht voor beiden, het duo opende de wedstrijd met de 4de tijd en de Clio bleek de enige niet-M3 in de top 5.  Na de eerste lus van 4 proeven schoven ze echter al een plaats op na de opgave van Boulat en de lekke band van Braekevelt, terwijl de M3 van Lommers hen voor amper 5 seconden had ingehaald. Er leek zich een mooie strijd voor de 2e plaats te ontwikkelen, toen Koen en Bjorn op de 5e proef met de algemene scratch 3 van de 5 seconden konden terugnemen. Helaas sloeg de pechduivel toe op kp 6, toen 3 km voor het einde de Clio lek sloeg. Koen en Bjorn wisselden niet en reden door op de velg, met een minuut verlies tot gevolg. Gelukkig verloor het team geen plaats in het klassement en besloten ze daarna hun podium veilig te stellen. Een podium dat na de rally nog een 2e plaats werd nadat leider Diels uit koers werd genomen nadat bleek dat hij van de regroup naar de service was gesleept door een andere deelnemer.

Met de 2e plaats en klassewinst start het seizoen dus uitstekend, aangezien er reeds 18 punten voor het kampioenschap binnen zijn. Volgende afspraak van het kampioenschap is de TAC in Tielt waar Koen en Bjorn resoluut voor de overwinning gaan in het Criterium, iets wat in 2010 ook al lukte voor beiden.