6 uren van Kortrijk - 25 november 2013 Met de rally van Kortrijk sloot LC Racing zoals bijna alle aanwezige teams het seizoen 2013 af. Nochtans was de deelname van Koen Lauwaert en Bjorn Willaert lange tijd onzeker; wegens de vele inschrijvingen was het duo op de reservelijst gezet en pas enkele dagen voor de rally volgde dan toch het verlossende nieuws dat de Clio R3 op de officiële startlijst was geplaatst. De vrijdag voor de rally volgde een tweede tegenvaller toen co Bjorn Willaert forfait moest geven wegens ziekte. Gelukkig kon de andere co van het team, Nico Willems, zich last minute vrijmaken en was ook dat probleem van de baan. Voor de start leek er een leuke strijd onder de voortrekkers gepland met de aanwezigheid van Freddy Loix in de 208 R2, Depla met de Clio R3 en Lynneel met de Clio 2. Die strijd leek er ook te gaan komen, toen Koen op de openingsproef dezelfde tijd neerzette als Freddy Loix. Helaas bleek die eerste proef de enige te zijn waar Koen zich nog kon mengen in de strijd voor de eer van snelste voortrekker. Op kp 2 reed Koen – zoals enkele andere deelnemers – lek en ging een minuut verloren. Koen tuimelde ver weg in het klassement, maar had nog 10 proeven om te remonteren. Helaas ging tijdens die remonte nog extra tijd verloren door een leegloper, waardoor Koen de wedstrijd als 17e algemeen en 2e voortrekker finishte.
Bij deze dankt de LC Racing crew alle volgers en supporters voor de steun, alle fotografen voor de mooie actiefoto's, alle organisatoren en baanposten voor de geleverde moeite en geven we jullie afspraak in 2014 voor meer snelle passages! TBR Rally - 13 oktober 2013 Koen Lauwaert stond afgelopen zondag aan de start van de TBR om zijn winst in klasse 3G en zijn 4e plaats algemeen van vorig jaar te proberen evenaren. De piloot komt altijd graag aan de start van de TBR: “Het is een rally die me ligt, het gevecht voor de algemene zege met Lietaer in 2009 zal me altijd bijblijven en vorig jaar hadden we met de vele uitvallers de rally kunnen winnen indien we zelf geen 3 minuten hadden vastgezeten in een veld.” Koen en co Nico Willems startten snel, maar het was toch oppassen geblazen: “De weersomstandigheden zijn echt hels en we hebben bij elke kp na enkele minuten koers last van een aandampende voorruit, dus ik rij met marge.” Na de annulatie van kp1 opende het duo met een 7e tijd algemeen en keerde als 5e algemeen terug na de eerste ronde, doordat anderen zich hadden laten vangen aan de vele valstrikken (zie foto van kp Zoning). Koen ging op zijn elan verder tijdens de 2de ronde maar het probleem met de voorruit bleef terugkeren. Op kp7 ging de Clio daardoor bijna van de baan, doordat Koen op het einde van de proef met moeite nog zag waar de koorden van de bochten waren. Toch bleef de Clio R3 de 5e plaats algemeen vasthouden. Tijdens de derde ronde zou Koen een aanval inzetten op de vierde plaats algemeen van Barbier, maar vlak voor de start van kp9 bereikten onheilspellende berichten de teams; historic piloot Carl Lagae bleek na een zware crash op kp Beselare te zijn overleden terwijl hij aan de leiding stond bij de histo’s. De rally werd meteen stopgezet. Het voltallige LC Racing team biedt de familie, vrienden, kennissen en alle getroffenen dan ook hun oprechte deelneming aan.
Hemicuda Rally - 15 september 2013 Afgelopen weekend werd in en rond Koekelare de Hemicuda Rally verreden. Aangezien beide LC Racing piloten binnen een straal van 10 km van het rallycentrum wonen, kunnen we dus terecht van de thuisrally van het team spreken. Met slechts 2 verschillende proeven was er niet veel variatie in het parcours, maar de weergoden zorgden ervoor dat vooral de rondkoers in Kortemark er verraderlijk bijlag op zondagmorgen.
Helaas liet piloot Pieter Cailliez zich ook daar betrappen op een zeldzaam foutje. In een snelle waaier brak de achterkant van de Clio fel uit en kon Pieter de wagen ondanks verwoede pogingen niet meer houden. De Clio Williams belandde in de gracht en met schade aan de achterflank moest de strijd gestaakt worden alvorens er een tijd op de tabellen stond.
Ook voor Koen Lauwaert verliep de eerste ronde niet zonder miniem tijdverlies. Na een snel stuk op kp 2 ging de achterkant van de Clio R3 tijdens een felle remzone aan het dansen en sloeg de motor af. Niettemin kon Koen na de eerste ronde als vijfde algemeen en eerste voortrekker de servicezone bereiken, met 3 seconden achterstand op Taveirne en met een bonus van 9 tellen op Nederlands kampioen Swaanen in de DS3. Al snel zou echter blijken dat de top 3 niet haalbaar zou zijn: de beide Mitsubishi’s Evo X R4 konden optimaal profiteren van hun 4x4 en tegen de meer dan dubbel zo krachtige BMW 130 van Patrick Snijers had Koen ook geen verhaal. Terwijl Swaanen steeds meer terrein moest prijsgeven, bleek Jimmy Taveirne de strijdmakker te worden voor de vierde plaats. Na kp 6 scheidde slechts 1 luttele seconde beide piloten, maar door een lekke band voor kp 7 verloor Taveirne bijzonder veel tijd. Er restte Koen niets anders dan geconcentreerd blijven rijden en hier en daar het spektakel te verzorgen om zo de vierde plaats algemeen en de winst in klasse 3G veilig te stellen. Het beste resultaat dit jaar algemeen voor Koen!
De volgende rally wordt de TBR rally, waar de Clio R3 zeker aan de start verschijnt. Of de Clio Williams op tijd zal hersteld zijn, was op dit moment nog niet duidelijk… Rally van Staden - 15 augustus 2013
Voor de 2e keer dit jaar konden beide wagens van LC Racing de eindmeet van een rally bereiken tijdens de rally van Staden. Tot ieders verbazing had een nachtelijke regenbui de wegen rondom Staden verraderlijk glad gemaakt. De beide LC boys namen een start die we van hen gewoon zijn: Koen voelde zich op het gladde en snelle parcours in zijn sas en ging vanaf de eerste kp in de aanval, Pieter koos voor de voorzichtige aanpak in pas zijn tweede rally dit seizoen. Na 3 top tien tijden keerde Koen als 7e algemeen terug naar het servicepark, terwijl Pieter als 46e inklokte. Tijdens de volgende rondes probeerde Koen het ritme strak te houden, terwijl Pieter een stevige remonte wou inzetten door het tempo te verhogen. Halfweg de rally stond Koen 6e algemeen en Pieter was al opgeklommen tot de 35e plaats. Koen behield deze schitterende 6e plaats tot het einde en kon als eerste voortrekker finishen. Pieter zette zijn klim in het klassement verder en kon de wedstrijd nog binnen de top 30 als 29e algemeen beëindigen. Indien de S2000 van Vincent Verschueren, die een schitterende wedstrijd reed en verdiend won, niet bij de klasse 3G werd gerekend, dan had LC Racing een 1e en 3e plaats in de klasse mee naar huis kunnen nemen. Het bizarre VAS-reglement, dat een S2000 in klasse 3G rekent en een minder krachtige Citroen DS3 R3 tot de hoogste klasse 3I, besliste hier helaas anders over… De volgende rally voor LC Racing wordt de Hemicuda Rally, waar normaal gezien beide wagens in de thuisrally van het team weer zullen starten. Afspraak in Koekelare midden september! Rally van Wervik - 15 juni 2013 Nadat plannen om de rally van Ieper te rijden niet doorgingen, schreven Koen Lauwaert en Bjorn Willaert zich op het laatste nippertje in voor de rally van Wervik met de Clio R3. Vooraf wou Koen graag revanche nemen op Dolfen na vorig jaar, maar toen raakte bekend dat de zwarte Clio op stal zou blijven en Dolfen met een Evo zou starten. Maar niet getreurd, want met enkele snelle voortrekkers aan de start van Boon (Fabia R2), Heuninck (C2 R2) en de Mevius (208 R2) zou Koen zijn handen meer dan vol hebben als hij als snelste voortrekker wou eindigen.
Bij het begin van de rally was die aangekondigde strijd al iets minder open: Boon gaf forfait en de Mevius klokte enkele minuten te laat uit het gesloten wagenpark met - vermoeden we - straftijd tot gevolg. Koen en Bjorn trokken naar kp 1 met de bedoeling om een snelle start te nemen, om zo na de eerste lus hopelijk als eerste voortrekker te finishen. Die plannen vielen echter in duigen halfweg de eerste proef. Op de bekende passage op topsnelheid over de brug over de A19 remde Koen voor de T rechts. In eerste instantie leek de Clio R3 de remzone goed te verteren, maar toen de voorwielen op een strook nieuw asfalt kwamen, blokkeerden de voorwielen meteen waardoor de remweg danig werd verlengd. Koen probeerde de wagen nog zijwaarts te gooien maar de snelheid was te groot en de Clio R3 kwam met de linkerflank tot stilstand tegen een vangrail. De schade bleek mee te vallen, maar met een flink stuk uit de velg links vooraan zou de strook onverhard even verderop sowieso voor een lekke band zorgen. Bovendien was het raam in de linkse deur versplinterd waardoor Koen met moeite nog iets zag in linkse bochten. Er zat dus niets anders op dan de wagen terug naar de service te rijden na amper 2 minuten koers. Spijtig, want het duo was de eerste kilometers al goed op dreef volgens meningen van toeschouwers die ons zagen doorkomen. LC Racing tekent echter present voor de rally van Staden, waar normaal beide wagens weer aan de start zullen komen.
ORC Rally - 1 juni 2013 Voor het eerst in 3 jaar stonden beide wagens van LC Racing nog eens aan de start in een rally. Koen Lauwaert trok met co Bjorn Willaert op pad in de Clio R3 terwijl Pieter Cailliez met Nico Willems in de Williams aan de start verscheen. Voor de rally was Koen echter niet te spreken over zijn toegekende startnummer 30: “Begrijpelijk ook, aangezien ik hier in het verleden al 5e en 6e algemeen reed en ik zie dat er heel wat mensen voor mij starten die we enkele weken terug in de Monteberg achter ons lieten. Ik ben nu geen nummerjager, maar de helft van ons nummer was representatiever geweest…” Het team diende een verzoek in om vroeger te mogen starten, wat werd toegestaan zodat Koen en Bjorn als 20e mochten starten zondag. Zoals we gewoon zijn van Koen, opende hij zeer sterk. Vooral zijn 6e tijd algemeen op de langste proef zorgde ervoor dat de R3 ook als 6e algemeen terugkeerde naar het servicepark. Daar was het echter alle hens aan dek, want na de tweede proef weigerde de starter alle dienst. De alternator en de batterij werden vervangen, maar het probleem bleef aanhouden. Na de tweede ronde werd ook de starter zelf vervangen, maar nog steeds wilde de wagen niet op eigen houtje vertrekken. Het zou dus een hele wedstrijd duwen worden met een lopende start, met dank aan andere piloten en co’s voor de hulp! Tijdens de laatste kp van de 2e ronde ging Koen ook even rechtdoor en verloor hij een kleine 20 seconden. Doordat de andere piloten zo dichtbij zaten, tuimelden Koen en Bjorn in 1 klap naar de 11e plaats. De volgende rondes verhoogde Koen het ritme in de hoop om zo weer een top 10 plaats en klassewinst mee naar huis te kunnen nemen. De top 10 lukte, maar klassewinst in 3G helaas niet. Koen en Bjorn finishten wel als eerste voortrekker, maar doordat in de VAS een S2000 wagen in dezelfde klasse zit als een Clio R3, ging de klassezege naar Cracco-Miclotte in de Peugeot 207 S2000. De laatste kp kon een opdrukkende Prinzie wel nog afgehouden worden, wat resulteerde in een schitterende 7e plaats algemeen. Gezien het startveld, dat meer weghad van een BK manche, een schitterende prestatie! Pieter en Nico namen een voorzichtiger start doordat Pieter al 2 jaar niet meer met de Williams had gekoerst en kwamen halfweg als 40e algemeen door. Eenmaal de automatismen terugkeerden, verhoogden ze tijdens de wedstrijd hun ritme. Toen er naar het einde van de wedstrijd olie begon te lekken, besloten Pieter en Nico niet verder aan te vallen en konden ze een 27e plaats algemeen en 6e in de klasse veilig stellen. We kunnen dus de ORC als meer dan geslaagd afsluiten!
RS Monteberg - 12 mei 2013 Nadat LC Racing door een blessure van piloot Koen Lauwaert niet kon starten in de TAC Rally, besloot Koen om de RS Monteberg aan zijn programma toe te voegen om nog wat ritme op te doen voor de ORC Rally. Koen was tijdens de eerste rit meteen in vorm, met een 6e tijd algemeen en veruit de beste voorwielaangedreven wagen voor een resem krachtiger 4x4’s. Ook tijdens de 2e rit zaten Koen en co Nico Beernaert goed mee voorin, want met een 7e tijd algemeen stonden het LC Racing duo halfweg op een 6e plaats, maar volgde Vermeeren op minder dan een seconde. De voorlaatste proef begonnen de wegen op te drogen en kwamen de krachtiger 4x4’s sterk opzetten, met een 10e tijd algemeen als resultaat voor Koen en 1 plaatsje verlies in het algemeen klassement. Koen had voor de laatste rit slechts 64 honderdsten voorsprong op Vermeeren in de Evo en besloot nog eens goed aan te vallen om zijn plaats te behouden, maar helaas was de Evo9 piloot een kleine seconde sneller over de laatste 8 km kp en moest Koen zijn 7e plaats algemeen prijsgeven voor 28 honderdsten. Desalniettemin was Koen met zijn 8e plaats algemeen en klassewinst gezien het deelnemersveld meer dan tevreden. Volgende afspraak wordt de ORC Rally begin juni, waar Koen met de R3 zal aantreden. |