TBR Rally - 16 oktober 2011 Onder een stralende herfstzon vond afgelopen weekend de TBR Rally plaats. Deze rally werd de laatste dit jaar voor LC Racing en Pieter Cailliez en Nico Willems waren dan ook vastbesloten om in schoonheid te eindigen. De daad werd meteen bij het woord gevoegd, want Pieter bleek goed wakker en stond mooi in de top 20 na de eerste lus van 4 proeven: “De ervaring van de Omloop helpt zeker en vast, ik vond snel mijn draai op de gladde proeven en ga proberen nog wat op te rukken in het klassement.” Ook dat objectief leek te lukken, want net voor de laatste boucle stonden Pieter en Nico 16e algemeen en hadden ze de leiding in klasse 3G veroverd na het wegvallen van Steven Dolfen. Helaas zou een spijtige vergissing van co-piloot Nico voor een ommekeer in de wedstrijd zorgen. Op kp Zoning werd een rondje te weinig gereden en zo kreeg het duo een normtijd van 9 minuten, daar waar de Clio anders rond de 5 min 30 draaide. “Ik baal echt enorm,” aldus Nico, “ik had speciaal de volle 5 ronden uitgeschreven op mijn nota’s om zeker niet te missen in het tellen, maar in het draaien van een bladzijde plakte de volgende bladzijde er mee aan en raakte ik de tel kwijt in de hoeveelste ronde we zaten.” Pieter en Nico vielen terug naar de 34e plaats maar konden in de resterende proeven nog opklimmen naar de 31e plaats om als 4e in de klasse te finishen.
Hemicuda Rally - 25 september 2011 LC Racing stond dit weekend voor het eerst sinds lang nog eens met beide wagens aan de start van een rally: de Clio R3 in handen van Pieter Cailliez en de Clio Williams bestuurd door Koen Lauwaert. Beide wagens haalden ook de meet, maar geen enkele piloot bleek achteraf tevreden. Koen Lauwaert startte traditioneel bijzonder snel en keerde als 11e algemeen en 2e in klasse 3G naar het servicepark terug, na een ongenaakbare Lietaer die zich voor de gelegenheid bij de moderne wagens had ingschreven met zijn historic Escort. De volgende kp’s zou zich een spannend gevecht ontwikkelen met Steven Dolfen voor de 10e plaats, tot op kp 10 de pechduivel toesloeg. In de eerste bochtencombinatie van kp Gistel kreeg Koen een lekke band en moest hij op de velg verder rijden. Koen en co Nico Willems besloten de band niet te wisselen maar verloren wel bijna anderhalve minuut. Weg strijd en weg een mogelijke top tien plaats. Koen finishte uiteindelijk na een remonte nog als 17e. Pieter Cailliez startte met een reeks tijden binnen de top 30 om als 25e na de eerste boucle terug te keren. Pieter was toch niet tevreden: “Ik laat teveel liggen in de snelle waaiers, waar ik zonder vertrouwen rij en te vroeg op de rem ga. Sinds mijn crash in de Monteberg durf ik de voet niet meer zo hard beneden te houden als voordien.” Pieter besloot om te mikken op een top 20 plaats maar slaagde daar niet in, onder meer door een rechtdoor aan de start van kp Kortemark en door het missen van een remzone op de allerlaatste proef, waardoor in extremis nog 2 plaatsen verloren gingen. Pieter ging als 25e over de meet maar had wel op beter gehoopt. De volgende rally voor LC Racing is de TBR in oktober, maar wie met welke wagen zal rijden houden we nog even geheim.
Omloop Van Vlaanderen - 9/10 september 2011 LC Racing kan terugblikken op een geslaagd debuut op het hoogste niveau voor piloot Pieter Cailliez en co-piloot Bjorn Willaert. Voor beiden was het de eerste keer in het BK tijdens de Omloop Van Vlaanderen. Nochtans nam het duo vrijdagavond geen al te beste start: “Veel te voorzichtig,” aldus Pieter, “het was niet alleen mijn eerste keer in het BK maar ook mijn debuut in het donker. Nadat de kp was stilgelegd om de wagen van Didier Duquesne te takelen moesten we ook met koude banden en remmen op weg wat tijdens de doortocht onder de brug met de dubbele rechtse resulteerde in een kleine slipper, dus veel vertrouwen had ik helaas niet. Ook stond de wagen te hard achteraan.” Op vrijdagavond keerde het duo terug richting eindpodium op de 52ste plaats. Zaterdagmorgen konden Pieter en Bjorn beginnen aan hun opmars in het klassement. Met een zachtere afstelling werd het ritme verhoogd, wat resulteerde in betere tijden en een plaats net binnen de top 40 tegen de middag. Tijdens de namiddag volgden de passages over de kp’s steeds vlotter en vlotter, tot er een plots een fikse bui over Passendale en Gits trok. “Voor die kp’s hadden we slicks liggen. Op Passendale bleek de keuze om de slicks te laten liggen de juiste, want het merendeel van de kp lag droog. Voor Gits besloten we diezelfde gok te wagen, maar dat bleek een foute keuze, want de kp lag volledig nat,’ aldus Bjorn. “Op dat moment waren we in strijd met Filip Pyck en dachten we dat we onze voorsprong kwijt gingen gespeeld zijn, maar tot onze verbazing draaide hij nog een seconde trager dan wij.” Tijdens de service voor de laatste lus speculeerden alle teams volop voor de bandenkeuze voor de laatste 3 proeven in het donker. “We vertrokken op intermediums met 2 slicks in de koffer, de meeste teams stonden ook op intermediums. Op de Zilverberg lag het echter droog en een blik naar de hemel deed ons besluiten om voor de start van Rumbeke nog snel de slicks op te leggen, daar waar de meeste teams op intermediums bleven rondrijden. Een goede keuze waardoor we onze strijd met Filip Pyck wonnen. Helemaal op het einde wonnen we nog een plaatsje door de sortie van Dewaele op de Zoning en finishten we 32e en 4e in de klasse,” besluit Pieter.
SR Kasterlee - 28 augustus 2011 Na een lange periode van inactiviteit nam Pieter Cailliez afgelopen weekend tijdens de SR Kasterlee weer het rallystuur in handen. Pieters laatste rally dateerde al van de Routes Du Nord in 2010 met de Williams: “Het deed deugd om weer met de R3 te rijden, dat was zelfs al geleden van mijn koprol in de RS Monteberg in 2009. Aangezien ik binnen 2 weken mijn debuut maak in het BK tijdens de Omloop Van Vlaanderen met deze R3, wou ik toch nog iets van ritme opdoen en de wagen ook nog eens testen in wedstrijdomstandigheden. Het zou immers spijtig zijn om tijdens de Omloop met een stomme breuk te moeten opgeven. Aankomen was dus prioritair, al de rest bijzaak. Ik heb de wagen dan ook zonder schrammetje aan de finish gebracht en terwijl weer wat feeling met de wagen ontwikkeld, wat echt wel broodnodig was,” aldus Pieter. Het duo Cailliez-Willems finishte uiteindelijk op een 29e plaats algemeen en als 3e in klasse 3G. |