TBR Rally - 17 oktober 2010 We hadden gehoopt om met een mooi resultaat in de TBR het pechvolle seizoen 2010 op een positieve noot te kunnen afsluiten, maar helaas is ook dat de mannen van LC Racing niet gelukt. De wedstrijd begon niet slecht voor Koen Lauwaert en co Bjorn Willaert, maar in droge omstandigheden liepen de 4x4’s en de krachtiger Historics snel uit op onze Clio, die maar over 195 pk beschikt. Na de eerste ronde tikten beiden af op de 9e plaats algemeen. Ook de remmen baarden Koen na de eerste boucle wat zorgen, maar na het monteren van nieuwe blokken en het bijregelen van het spoor en de remdruk stuurde de wagen al een pak beter. Door de opgave van Debackere en Pyck en de technische problemen van Debyser klom de blauwe Clio naar plaats 6 na de tweede lus. Lang zag het er naar uit dat het team ook als 6e zouden finishen in de TBR Rally, maar tijdens de laatste kilometer van de voorlaatste kp – op amper 5 km van het einde – moest het duo spijtig genoeg opgeven. In een rechts 30 brak de fusee van het rechtervoorwiel door onverklaarbare reden af waardoor het wiel paraplu stond (zie foto). De wagen stond midden een smalle straat waardoor de voorlaatste kp werd geneutraliseerd. Geen geluk dus voor Koen en Bjorn, die ook in de Hemicuda niet konden finishen en enkel de overwinning in het TAC Rally Criterium als hoogtepunt van 2010 kunnen beschouwen. Wat de toekomst brengt voor LC Racing, zal de komende maanden duidelijk worden. Uiteraard vernemen jullie het dan als eerste. Bedankt aan alle toeschouwers voor de steun langs de proeven en tot volgend seizoen!
Hemicuda Rally - 26 september 2010 Het geluk stond afgelopen zondag niet aan de zijde van LC Racing tijdens de Hemicuda Rally. De nacht voor de rally vielen liters water uit de lucht, wat de proeven tot een halve zondvloed herleidde en de 4x4’s al voor de start het voordeel gaf. Toch openden Koen Lauwaert - Bjorn Willaert met een 7e tijd algemeen en na de eerste ronde van 4 proeven kwam het team als 9de het servicepark binnen, tevens als eerste voorwielaangedreven wagen en ruim aan de leiding in klasse 3G. Met de bedoeling wat aanvallender te gaan rijden trok het team naar kp 5 Kortemark, die na de eerste passage van de rallywagens tot een absoluut modderfestijn was herleid. In één van de laatste linkse haakse bochten raakte echter een stuk van de ophanging (het kogelgewricht) beschadigd bij het couperen, om een paar honderd meter erna tijdens de volgende remzone voor de flying finish volledig af te breken. De Clio gleed zijwaarts over de finish, maar het linkervoorwiel stond paraplu door de breuk en verder rijden was geen optie meer. Spijtig, aangezien het duo na die proef al naar de 8ste plaats algemeen was opgeschoven.Wederom geen geluk dus voor Koen in zijn thuisrally, maar Koen en Bjorn tekenen wel present binnen 3 weken op de 30e editie van de TBR Rally in Roeselare. Geko Ypres Rally - 25/26 juni 2010
De Rally van Ieper lijkt zo stilaan het zwarte beest te worden in de rallycarrière van Koen Lauwaert. Na een sortie in 2008 en een forfait in 2009 bracht ook de editie van dit jaar geen geluk voor het team. Koen, genavigeerd door Kevin Pallen, was de eerste kp aardig gestart als 33e algemeen en 7e Clio R3, maar op kp 2 brak de wagen in een snelle rechtse bocht achteraan uit en verloor Koen de controle. De wagen ging behoorlijk hard het decor in en de opgave was een feit. Co-piloot Kevin Pallen werd voor de zekerheid even overgebracht naar het ziekenhuis voor een check-up maar mocht dezelfde avond nog gezond en wel beschikken. Van de wagen kan echter hetzelfde niet gezegd worden; er is weinig carrosserieschade maar de mechaniek heeft toch een aardige klapper gekregen. Koen en Pieter weten dus weer wat gedaan deze zomer...
ORC Rally - 30 mei 2010 Het was geleden van de RS Moorslede in 2009 dat beide wagens van LC Racing nog eens aan de start stonden van een rally. Helaas kunnen we niet zeggen dat we in de ORC met dat verleden braken, niettegenstaande beide wagens wel waren ingeschreven. Terwijl Koen Lauwaert op 2 dagen van de rally nog geen co-piloot had gevonden en zijn deelname dus nog onzeker was, waren Pieter Cailliez en Bjorn Willaert al een tijdje ingeschreven met de Clio Williams. De organisatie had zelfs een mooi gebaar gesteld naar het team, aangezien Bjorn op de dag van de nummertrekking zijn 30e verjaardag vierde en het duo dan ook bedacht werd met het symbolische nummer 30. Toch zou het nummer 30 niet van start gaan in de ORC. De vrijdagavond voor de rally bleek de wagen niet startklaar te raken en moest Pieter dus forfait geven. Aangezien Koen reeds in de persoon van Henk Vanpoucke een co had gevonden, kon Bjorn dus zijn verjaardag niet vieren met een deelname aan de ORC. Voor de rally werd een strijd aangekondigd in de F2 tussen Koen Lauwaert en Patrick Snijers, die voor de gelegenheid met een C2 R2 Max van Caen zou starten. Na de eerste proef lag Koen 4 seconden achter op de snelle Limburger, maar op kp 2 en 3 zette hij de situatie recht om na de eerste ronde met 20 tellen voorsprong als leider in de F2 en 6e algemeen terug te keren naar het servicepark. Gedurende de ganse rally bleef Koen die plaats ook vasthouden, met enkel een resem snelle WRC's of 4x4's en de BMW van Andy Lefevere voor hem. Die laatste zou in de slotfase nog opgeven, waardoor Koen nog schitterend in de top 5 eindigt en winnaar wordt in de klasse. Op naar de GEKO Ypres Rally eind juni, waar Koen voluit gaat voor een podiumplaats in de European R3 Trophy. (zie ook het onboard filmpje van Koen bij 'Filmpjes')
Mille Miglia - 23/24 april 2010
Pech voor LC Racing in de Mille Miglia, waar Koen Lauwaert spijtig genoeg de wedstrijd niet kon beëindigen. Na een goede tijd op de superspecial op slechts 3 seconden van Kris Princen volgde op kp 3 de opgave, nadat Koen een linkse bocht te laat instuurde en de wagen op de neus begon te schuiven (zie filmpje). Met slechts minieme schade had de wagen de kp kunnen uitrijden, ware het niet dat de Clio op zijn buik lag en er geen publiek was om de wagen een zetje te kunnen geven. Op diezelfde kp moest ook Kris Princen de handdoek werpen met een kapotte motor, waardoor er geen enkele Belgische Clio de Mille Miglia finishte.
TAC Rally Criterium - 10 april 2010 Koen Lauwaert is op een schitterende manier aan het rallyseizoen 2010 begonnen. Met winst in het TAC Rally Criterium kan Koen alvast met een goed gevoel afreizen naar Italië, waar eind april de rally Mille Miglia op het programma staat. En dat terwijl de TAC eigenlijk niet op het programma stond: “Klopt, ik ging hier aanvankelijk niet rijden, maar toen mijn teamgenoot Pieter Cailliez met de Williams forfait moest geven terwijl we al een sponsor hadden voor de rally, besloot ik met de R3 aan de start te komen om wat ritme op te doen na een half jaar pauze. Super dat we konden winnen en dat we deze keer onze overwinning niet behaalden voor de groene tafel zoals in 2008, toen ik eigenlijk maar 2e was maar de winnaar na technisch nazicht uit koers werd gezet. Voor de overwinning werd het wel nog even heet, letterlijk en figuurlijk. Voor kp 5 begon de watertemperatuur boven de 100 graden te komen door een kapotte relais, maar dankzij een noodingreep en wat geleend materiaal van de immer sympathieke Bert Coene, kon ik het euvel zelf herstellen.” Voor co-piloot Bjorn Willaert was het de eerste algemene overwinning en dat slechts in zijn vierde rally. “Ja, het team Lauwaert-Willaert functioneert blijkbaar wel, vorig jaar nipt geklopt voor de zege in de TBR en nu winst! Schitterend gewoon! Nochtans was het voor mij niet simpel, met mijn beperkte ervaring is Tielt niet simpel om nota’s te lezen, vooral op kp Ondank en kp Oosthoek volgt alles razendsnel op elkaar. De TAC was alvast een goede leerschool...” Routes Du Nord - 27/28 februari 2010
Zoals aangekondigd was de eerste afspraak van LC Racing al meteen een trip naar het buitenland, meerbepaald naar de regio van Armentières voor de Routes Du Nord. Pieter Cailliez startte er met Nico Beernaert in de Clio Williams. De piloot had echter een moeilijk opgave voor de boeg: Pieter moest niet alleen de rally ontdekken maar ook het ontdekken van het rijden in de regen. Na 2 jaar rallyrijden was dit immers de eerste keer dat Pieter in de regen reed. Na de eerste dag stond Pieter 40e algemeen, een mindere prestatie die hij volledig aan zichzelf toeschreef wegens een totaal gebrek aan vertrouwen. Op zondag moest het Belgische duo in letterlijk stormachtige omstandigheden de baan op, een weer dat heel wat teams verraste. Pieter ontweek echter alle valstrikken van het immens vettige parcours en klom nog op naar de 27e plaats algemeen en een 3e plaats in de klasse A7.
LC Racing goes international in 2010 !
Na het behalen van de Belgische titel 2009 in A7 – hetzij officieus wegens het niet halen van voldoende eindresultaten maar wel met het meeste aantal punten – gaat LC Racing dit jaar de internationale toer op. Zowel Pieter Cailliez en Koen Lauwaert gaan immers proeven van rally’s over de grens. Voor Pieter Cailliez is de enige internationale uitstap ook meteen de eerste rally van het seizoen. Pieter neemt start zijn seizoen samen met Nico Beernaert met een deelname aan de rally Routes du Nord eind februari. De rest van zijn programma wordt een selectie van rally’s in West-Vlaanderen waar o.a. de TAC in Tielt, de Short Rally van Staden en de TBR rally al een certitude vormen. Voor Koen Lauwaert ligt dit jaar een internationaal programma klaar. Koen zal immers deelnemen aan enkele manches van de European Clio Trophy. Koen begint zijn seizoen eind april in de Mille Miglia in Italië om vervolgens ook in de Geko Ypres Rally eind juni en de Barum rally eind augustus te starten. In functie van de tegen dan behaalde resultaten zal geëvalueerd worden of de deelnames aan de Trophy verder gezet worden of niet. |